First time peram ayam.

Monday 4 July 2011

Assalamualaikum wahai para pembaca......

rasanya macam dah lama aku x duduk depan laptop ni haa untuk update blog aku,,,, tetiba sejak kebelakangan ni aku macam malas sikit la nak update.... Xde bahan la... haha,,, tapi tu dah x jadi masalah kerana lahirnya post ini maka itu aku ada la beberapa bahan yang nak di share.... macam tajuk post ini.... aku belajar nak peram ayam untuk majlis BBQ yang sebernanya dah lama dijalankan.... aku je malas nak update... hahaha....


so ceritanya macam ni la kan,, aku serta house-mate aku except pada sorang yang kini di'anti' oleh rakan2 yang lain,, biarlah dia... telah diberikan tugas untuk menyediakan daging ayam unutk diBBQkan pada majlis itu.. :D ada yang tanya ke kenapa x perempuan je yang buat...?? ada x...?? kalau x ada pun aku bagitau jugak... haha,, yang perempuan ada yang balik rumah masing2,,,, so mereka mempunyai tugas yang lain untuk dibereskan,,,, ada yang sponsor sedikit makanan extra macam mashed potato, jajan2, salad+mayonis, kuih ada rasanya dan yang lain2 lah... aku mana la ingat sangat.. :) lemah betul ingatan aku ni.. ngee~~ akan cuba diperbaiki.. hehe3..

jadi sebelum apa2 la kan,, kami which is the boys,,, kena pergi shopping dulu.... haha... shopping ea,,, cam susah sikit bila laki2 yang pergi shopping barang2 nak memasak ni,,, hahaha,,,,, macam2 benda yang kitaorang nak letak dalam peraman ayam tu.... lau boleh semua jenis herba dan serbuk perencah kami nak letak... haha.... confirm semua akan cirit birit... hahaha.... kalau x silap bahan2 yang ada dalam peraman ayam tu :

  1. serbuk kari
  2. serbuk lada hitam
  3. kayu manis
  4. serbuk lada kering
  5. tepung beras (untuk basuhan bagi hilang hanyir)
  6. sos BBQ
  7. sos cili tapi xbanyak la
  8. limau purut
  9. serai
banyak giler kan..??? hahaha... kalau la post ni da ada sebelum majlis tu,, mesti ramai yang xnak makan... tapi time makan tu aku tengok semua macam ok je,,, x ada pulak yang complain cari tandas,,,, hahahaha,,,, aku sebagai langkah berjaga2 memang x makan banyak... XD ... 






first2 of course la basuh ayam tu... memang bersih la kitaorang basuh,, macam da sumbat dalam washing machine je ayam tu... XD .. lepas basuh kami lumur ayam tu dengan tepung beras... kata abang rauf,, dia la ketua facilitator junior2 semester satu,, kitaorg la tu.. tepung beras ni boleh hilangkan bau hanyir ayam dan daging tu,,, tanpa ada bantahan kitaorg buat je,,, ye la,,, kata2 yang dah berpengalaman sebab dia pun ada buat gak semasa orientasi dia.. :)

inilah abang rauf
siap je basuh kitaorg pun letaklah segala bahan yang da dibeli,,,, macam2 serbuk ada,,,, aku pun memang xtahan dengan serbuk or habuk ni apa lagi asyik bersin2 je la,, memang best betul buat kerja sambil bersin.... haha.. tapi jangan pulak pikir aku bersin dalam ayam tu... gila ke apa,, aku pun tau nak jaga HYGIENE... hehe3.... nak bagi orang makan,,,

lepas dah habis ayam2 tu kitaorg kerjakan,,, mulalah masing2 complain tangan da pijo je,,, macam rasa pedas kat tngn la,, pedih2 gitu... xtau la nak explain macam mane,, hope korang paham la ye.. :D so maka ayam2 tu pun akhirnya sampai ke tempat terakhir persemadian,,, di atas pembakar... hahaha.... sedap je makan..... hingga jilat pinggan... hahaha.....

hasil ayam kami yang berlumuran dengan serbuk yang macam2 ... haha


tu je untuk post kali ini,,,,, terima kasih kerana sudi membaca cerpen aku ni.. haha..

terima kasih dan assalamualaikum... ^_^

1 comments:

Farah Amir said...

macam sedap je kan... saje menyinggah belog anda.. jemputlah singgah belog saya pula nanti ;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...